Deltagerbrev 2022

Rettelser efter offentligtgørelse er markeret med rødt.

Introduktion

Her finder du vigtig information om jeres kommende opgave på Alligatorløbet.  

Allikom skal i perioden 5. til 6. februar  2022 bruge 75 sjak til en krævende opgave, der vil stille betydelige krav til vores deltagere. Sjakkene skal være forberedt på selvstændigt at kunne opsøge et antal punkter spredt over et uvejsomt terræn under de vejrforhold som årstiden byder. Fra ankomsten til destinationen skal sjakket selv varetage sin transport og selv medbringe det nødvendige udstyr og proviant. Vi forventer at opgaverne under rejsen vil stille betydelige krav til samarbejde, tankevirksomhed, praktisk håndelag og ikke mindst orienteringsevne.  

Alle sjak skal møde på opsamlingspunktet på Helsingør Banegård. Se tidpunkter nedenfor Allikom vil herfra sørge for Jeres videre transport til træningsområdet. Efter løsning af opgaven sørger Allikom for transport tilbage til Helsingør med forventet ankomst søndag den 6. februar klokken 17:00 (cirka).  

Sjakkene i forbindelse med opgaven påklædningsmæssigt kunne optræde ubemærket i en blanding af norske naturelskere og ekspeditionsfolk, samt engelske opdagelsesrejsende og folk fra flåden. Imprægnerede tekstiler i bomuld o.l., velsiddende, men fremfor alt skal beklædning være vind og vandtæt, samt isolerende og ventileret, så sjakket skiftevis kan løse opgaver med fysisk aktivitet og stillesiddende opgaver. Fodtøj skal være skridsikkert, robust og egnet til vinterbrug. 

Operativt kodeks

For opgaven vil gælde Allikoms normale normale operative kodeks med en række udvidelser, således:  

  • GPS eller tilsvarende elektroniske navigations- og orienteringshjælpemidler må ikke anvendes.   
  • Allikom sørger for nødvendigt kortmateriale. Egne kort – hverken elektroniske eller i trykt form – må ikke medbringes.  
  • Sjakket må ikke anvende ski, cykler eller motoriseret hjælpemiddel som transportmiddel under løsning af opgaven.  
  • Udrustningen skal pakkes således, at den kan bæres på ryggen hele løbet igennem.  
  • Alle sjak skal medbringe eget udstyr og værktøj i fuldt omfang. 
  • Brug af værktøj, der er drevet af batteri, el, benzin, gas, petroleum, trykluft og/eller atomkraft er ikke tilladt. 
  • Systematisk og organiseret deling af udstyr mellem sjak er ikke tilladt, da det er en konkurrence mellem ædle individuelle sjak og ikke grupper af samarbejdende sjak. 
  • Udstyr skal pakkes så det kan kontrolleres.  
  • Løbet foregår off-line. Sjakket må ikke anvende Internet-baserede tjenester som hjælp eller støtte under løbet.  
  • Det er tilladt at medbringe en telefon eller smartphone som sikkerhedsudstyr.  
  • Det er tilladt at tracke sin rute til brug for efterfølgende analyse, men information fra dit tracking device må ikke anvendes under løbet.

Overtrædelse af det operative kodeks kan betyde, at sjakket bliver diskvalificeret.  

Obligatorisk udstyr  

Sjakkets obligatoriske udstyr samt det personlige udstyr er vigtigt og skal altid medbringes.  

Hvert sjak skal medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:  

  • Bivuak udstyr  
  • Førstehjælpsudstyr  
  • Økse 
  • Lille metalspade Udgået pr 14/1-2022

De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Hvert enkelt sjakmedlemskal personligt medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:  

  • Gyldig pas, kørekort eller anden legitimation, der giver ret til indrejse i Sverige. Allikom kan ikke løse problemer med eventuelle manglende rejsedokumenter!  
  • Blåt EU Sygesikringsbevis, der giver adgang til lægehjælp i Sverige.  
  • Gyldigt Corona-pas samt officiel corona-test (PCR eller Kviktest) mhp. indrejse i Sverige
  • Sovepose og liggeunderlag egnet til vinterbrug.  
  • Kompas  
  • Lygte  
  • Trillefløjte  
  • Refleksbånd  

De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Udstyr, materialer og proviant  

Udstyr

Til opgaven skal hvert sjak med medbringe følgende udstyr:  

  • Almindeligt udstyr til ambitiøs madlavning over bål 
  • Stegepande
  • Piskeris
  • Lille syltetøjsglas m. låg (ca. 2-4 dl) eller anden beholder m. låg
  • Rivejern, mellemfint
  • Ildbor, stål & flint eller tilsvarende til primitiv båltænding 

Værktøj

  • Værktøj til bearbejdning af mindre træemner. Fx runde og flade file, hammer, syl, assorterede træbor, sandpapir, rasp, skarp kniv, sav, stemmejern, eller hvad I finder godt at arbejde med 
  • Små assorterede stifter
  • Tang/multiværktøj
  • Snor
  • Udvalg af nål og tråd, en lille rulle sejlgarn, elastikker og tynd ståltråd er godt at have med
  • Krumnål, kraftig nål
  • Fingerbøl/Sejlmagerhandske
  • Saks eller andet at klippe med
  • Kortmappe eller plastlomme til udleverede kort

Proviant

Til rejsen skal hvert sjak selv medbringe følgende proviant:  

  • 300 g kartofler 
  • 100 g flæskekød (IKKE hakket)
  • 1/2 løg 
  • 1/2 tsk. dijonsennep 
  • 3 æg 
  • 50 g smør 
  • Salt og peber 
  • 1/2 agurk 
  • 1 dl. sukker 
  • 25 g hele mandler 
  • 3,5 dl sødmælk 
  • Pemmican 
  • 1 kokosnød 
  • Krydderier efter behag

Båltænding & madlavning  

Der gives point for ”primitiv” båltænding ved madposten. Ved stål og flint menes der et metalstykke og en flintesten. Tændstål som fx det fra Light My Fire må ikke anvendes til primitiv båltænding. Der gives tre tidsbegrænsede forsøg til båltænding. Der udleveres ikke brænde på madposten, men der kan samles brænde i skovbunden og/eller man kan selv medbringe lidt tørt optændingsbrænde. Hvis det kikser med den primitive båltænding, kan man stadigt få point for madlavning, men maden skal laves over bål.  

Båltænding med ildbor giver dobbelt så mange point som tænding med stål & flint. Husk der gives ikke point for mad tilberedt over andet end bål.  

Løbskort

Allikom sørger for nødvendigt kortmateriale. Nødvendigt kortmateriale (1:50.000) udleveres i lukkede plastlommer, der ikke må brydes. Der udleveres også en kopi af løbskortet, som I selv må have en plastlomme eller kortmappe med til.  

Bemærk at GPS eller tilsvarende elektroniske navigations- og orienteringshjælpemidler må ikke anvendes.   Egne kort – hverken elektroniske eller i trykt form – må ikke medbringes.  

Det er tilladt at tracke sin rute til brug for efterfølgende analyse, men information fra dit tracking device må ikke anvendes under løbet.

Mødested- og tid

Sjakket skal på egen hånd møde på:  

Helsingør Banegård, ventesalen – lørdag d. 5. februar  2022  
Tjek-in skal ske mellem kl. 14:30 og 15:15  

Henvend Jer straks ved ankomsten til Allikom’s repræsentanter på banegården. I er tilbage på Helsingør banegård søndag d. 6. februar 2022, kl. ca. 17:00. Vejret og almindelig usikkerhed om opgavens tidsmæssige udstrækning kan udsætte hjemkomst. Sørg for at videre transport fra Helsingør er fleksibel.  

Allikallas – evaluering og præmieuddeling

Her er alle deltagere og postmandskaber velkommende. Vi gennemgår løbet og Allikom tager mod ros og ris. Til sidst kårer vi vinderne af de forskellige deltagerkategorier og der bliver uddelt flotte præmier. Præmierne er venligst sponseret af Spejder Sport.  

Allikallas afholder vi:  

Torsdag den 10. februar 2022 kl. 19.27 på  
DDS Center Holmen, Arsenalvej 10, København K  

Nærmeste station er Hovedbanegården. Nærmeste Metro er Christianshavn.  

Mødet er samtidig Alligatorløbets generalforsamling. Alle fremmødte kan afgive kritik og gode ideer/forslag til ændringer/forbedringer i løbets struktur, konkurrencebetingelser m.v. Det er også her Allikom, der skal arrangere næste års Alligatorløb, vælges.  

Ændringer i sjakket

Det er muligt at udskifte en eller begge medlemmer af et sjak, men Allikom skal have besked hurtigst muligt. Ændringer i et sjak kan betyde at I skifter kategori. Alle ændringer skal ske skriftligt til alligator@alligator.dk - og husk vi skal have alle data om en eventuel ny makker.  

Ændringer i sammensætning af sjak efter start i Helsingør kan kun ske efter aftale med Allikom, og vil automatisk medføre udelukkelse fra pointkonkurrencen.  

Afmelding

Ved afmelding skal i give besked til Allikom hurtigst muligt.

Tilmeldingen er bindende, så vi kan ikke tilbyde refusion af deltagerbetaling. Hvis I kan finde andre deltagere er velkomne til at give pladsen videre, derudover kan Allikom hjælpe med overdragelsen af jeres plads til et sjak på ventelisten, hvis der fortsat er interesserede sjak som afventer en plads.

Spørgsmål

I har følgende muligheder:  

Med spejderhilsen  

Allikom