Alligatorløbet 2017

Alligatorløbet 2017 – her finder du vigtig information om jeres kommende opgave på Alligatorløbet.

OBS Denne side er opdateret 12/1-2017. Bemærk ændringer med rødt. 29/1-2017 er indholdet vedrørende båltænding præciseret. 

Allikom skal i perioden 4. til 5. februar 2017 bruge 75 sjak til en krævende opgave, der vil stille betydelige krav til vores deltagere. Sjakkene skal være forberedt på selvstændigt at kunne opsøge et antal punkter spredt over et uvejsomt terræn under de vejrforhold som årstiden byder. Fra ankomsten til indsættelsesområder skal sjakket selv varetage sin transport og selv fremføre det nødvendige udstyr og proviant. Vi forventer at opgaverne under indsættelsen vil stille betydelige krav til samarbejde, tankevirksomhed, praktisk håndelag og ikke mindst orienteringsevne.

Deltagelse i opgaven koster 750,- dkr i administrations- og deltagergebyr. Beløbet betales til Allikom efter nærmere instruks, hvis sjakket opnår at blive kvalificeret. For udvælgelse skal interesserede sjak følge vores tilmeldingsprocedure og løse en simpel kvalifikationsopgave, der viser at I har forståelse og evner indenfor film og filmproduktion.

Kvalificerede sjak skal møde på opsamlingspunktet på Helsingør Banegård lørdag den 4. februar 2017. Allikom vil herfra sørge for Jeres videre transport til indsættelsesområdet. Efter løsning af opgaven sørger Allikom for transport tilbage til Helsingør med forventet ankomst søndag den 5. februar klokken 17:00.

Sjakkene skal i forbindelse med opgaven påklædningsmæsigt kunne optræde ubemærket i en gruppe af filmfolk, kulturrariteter, skandinaviske naturelskere og alimindelige friluftfolk. Imprægnerde tekstiler i bomuld, rygsække med detaljer i læder synes her at være det foretrukne, men fremfor alt skal beklædning være vind og vandtæt, samt isolerende og ventileret så sjakket skiftevis kan løse opgaver med fysisk aktivitet og stillesiddende opgaver. Fodtøj skal være skridsikkert, robust og egnet til vinterbrug.

Operativt kodeks

For opgaven vil gælde Allikom normale operative kodeks med en række udvidelser, således:

  • GPS eller tilsvarende elektroniske navigations og orienteringshjælpemidler må ikke anvendes. 
  • Allikom sørger for nødvendigt kortmateriale. Egne kort må fra 2017 ikke medbringes.
  • Sjakket må ikke anvende ski, cykler eller motoriseret hjælpemiddel som transportmiddel under løsning af opgaven.
  • Udrustningen skal pakkes således, at den kan bæres på ryggen hele løbet igennem.
  • Alle sjak skal medbringe eget udstyr i fuldt omfang. Systematisk og organiseret deling af udstyr mellem konsulentteam er ikke tilladt, da det fratager sjakket operativ fleksibilitet.
  • Udstyr skal pakkes så det kan kontrolleres.
  • Løbet foregår off-line. Sjakket må ikke anvende Internet-baserede tjenester som hjælp eller støtte under løbet.

Overtrædelse af det operative kodeks kan betyde at sjakket bliver diskvalificeret.

Særligt obligatorisk udstyr

Sjakkets obligatoriske udstyr samt det personlige udstyr er vigtigt og skal altid medbringes.

Hvert sjak skal medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:

  • Bivuak udstyr
  • Førstehjælpsudstyr
  • Økse
  • De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Hver enkelt sjakmedlem skal personligt medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:

  • Gyldig pas, kørekort eller anden legitimation, der giver ret til indrejse i Sverige. Allikom kan ikke løse problemer med eventuelle manglende rejsedokumenter!
  • Blåt EU Sygesikringsbevis, der giver adgang til lægehjælp i Sverige.
  • Sovepose og liggeunderlag egnet til vinterbrug.
  • Kompas
  • Lygte
  • Trillefløjte
  • Refleksbånd
  • De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Udstyr, materialer og proviant

Til opgaven kan hvert sjak med fordel medbringe følgende udstyr:

  • en lille gryde
  • tykbundet pande
  • almindeligt udstyr til ambitiøs madlavning over bål
  • ildbor, stål & flint eller tilsvarende til primitiv båltænding
  • et let, vejrbestandigt og let læseligt skilt med sjak nr, navn og eventuelt logo, længde cirka 60 cm
  • en syl
  • en stoppenål
  • oliekridt og farver
  • diverse værktøj til træarbejde incl. sortiment af træbor i størrelsen, heraf et med samme diameter som jeres blomsterpind.
  • værktøj til bearbejdning af mindre træemner. Fx runde og flade file, lille bidetang, hammer, sandpapir, rasp, skarp kniv, sav, stemmejern, eller hvad I finder godt at arbejde med
  • et udvalg af nål og tråd, en lille rulle sejlgarn, elastikker og tynd ståltråd er heller ikke er af vejen
  • små stofrester.
  • 1 rulle isolerbånd, selvvalgt farve.
  • lang lighter (kaldes grill-lighter og lignende) 
  • en blomsterpind, min. 30 cm
  • et mobilt device med kamera (fx iPod eller smartphone), der kan optage video.
    • Den skal kunne uploade film til fx Youtube via Wifi.
    • Der er IKKE krav om adgang til mobilt bredbånd i Sverige
    • Device skal være udstyret med App til simple videoredigering.
  • en powerbank så i har supplerende strøm til jeres mobil device
    • Anbefalet kapacitet min 10.000 mAh og gerne mere.
    • Nødvendige kabler til at forbinde powerbank med mobil device
  • nogle ark hvidt A4-papir

Til opgaven skal hvert sjak selv medbringe følgende proviant:

  • 1 fed hvidløg
  • 2 lækre gulerødder
  • ½ god porre (halv hvid + top)
  • 4 tørrede abrikoser
  • 50 g økologisk smør
  • Salt/peber
  • 1 dl støt sukker
  • 1 tsk sød paprika
  • ½ dl delikat Creme Fraiche 18%
  • ¼ sur citron
  • 2 landæg
  • ½ saftig agurk
  • 1 dåsesodavand med et flot design

Båltænding & madlavning

Der gives point for ”primitiv” båltænding ved madposten. Ved stål og flint menes der en metalfil og en flintesten. Tændstål som fx det fra Light My Fire må ikke anvendes til primitiv båltænding. Der gives tre tidsbegrænsede forsøg til båltænding. Der udleveres ikke brænde på madposten, men der kan samles brænde i skovbunden og/eller selv medbringe lidt tørt optændingsbrænde. Hvis det kikser med den primitive båltænding, kan man stadigt få point for madlavning, men maden skal laves over bål. Båltænding med ildbor giver dobbelt så mange point som tænding med stål & flint. Husk der gives ikke point for mad tilberedt over andet end bål.

Løbskort

Nødvendigt kortmateriale (1:50.000) udleveres i lukkede plastlommer, der ikke må brydes. Der udleveres delsuden en kopi af løbskortet, som I selv må have en plastlomme eller kortmappe med til.

Mødested- og tid

Sjakket skal på egen hånd møde på:

Helsingør Banegård, ventesalen – lørdag d. 04.02.2017
Tjek-in skal ske mellem kl. 14:30 og 15:15

Henvend Jer straks ved ankomsten til Allikom’s repræsentanter på banegården. I er tilbage på Helsingør banegård søndag d. 05.02.2017, kl. ca. 17:00. Vejret og almindelig usikkerhed om opgavens tidsmæssige udstrækning kan udsætte hjemkomst. Sørg for at videre transport fra Helsingør er fleksibel.

Nordalli Filmfestival

Her er alle deltagere og postmandskaber velkommene.  Årets meste succesrige sjak indenfor  filmproduktion samt de forskellige deltagerkategorier bliver her tildelt flotte præmier. Præmierne er venligst sponseret af Spejder Sport. Festivalen afholder vi:

Torsdag den 09.02.2017 kl. 19.27 på
DDS Center Holmen, Arsenalvej 10, København K

Nærmeste station er Hovedbanegården. Nærmeste Metro er Christianshavn.

Mødet er samtidig Alligatorløbets generalforsamling. Alle fremmødte kan afgive kritik og gode ideer/forslag til ændringer/forbedringer i løbets struktur, konkurrencebetingelser m.v. Det er også her Allikom, der skal arrangere næste års Alligatorløb, vælges.

Ændringer i sjakket

Det er muligt at udskifte en eller begge medlemer af et sjak, men Allikom skal have besked hurtigtst muligt. Ændringer i et sjak kan betyde at I skifter kategori. Alle ændringer skal ske skriftligt til alligator@alligator.dk – og husk vi skal have alle data om en eventuel ny makker.

Ændringer i sammensætning af konsulentteam efter start i Helsingør kan kun ske efter aftale med Allikom, og vil automatisk medføre udelukkelse fra pointkonkurencen.

Spørgsmål

I har følgende muligheder:

Med konsulenthilsener

Allikom