Alligatorløbet 2018

Alligatorløbet 2018 – her finder du vigtig information om jeres kommende opgave på Alligatorløbet.

15/1-2018 Mindre rettelser markeret med rødt

Allikom skal i perioden 3. til 4. februar 2018 bruge 75 sjak til en krævende opgave, der vil stille betydelige krav til vores deltagere. Sjakkene skal være forberedt på selvstændigt at kunne opsøge et antal punkter spredt over et uvejsomt terræn under de vejrforhold som årstiden byder. Fra ankomsten til indsættelsesområder skal sjakket selv varetage sin transport og selv fremføre det nødvendige udstyr og proviant. Vi forventer at opgaverne under indsættelsen vil stille betydelige krav til samarbejde, tankevirksomhed, praktisk håndelag og ikke mindst orienteringsevne.

Alle sjak skal møde på opsamlingspunktet på Helsingør Banegård lørdag den 3. februar 2018. Allikom vil herfra sørge for Jeres videre transport til indsættelsesområdet. Efter løsning af opgaven sørger Allikom for transport tilbage til Helsingør med forventet ankomst søndag den 4. februar klokken 17:00 (cirka).

Sjakkene skal i forbindelse med opgaven påklædningsmæsigt kunne optræde ubemærket i en gruppe af norske fjeldaber, kulturrariteter, skandinaviske naturelskere og almindelige friluftfolk. Imprægnerede tekstiler i bomuld, rygsække med detaljer i læder synes her at være det foretrukne, men fremfor alt skal beklædning være vind og vandtæt, samt isolerende og ventileret så sjakket skiftevis kan løse opgaver med fysisk aktivitet og stillesiddende opgaver. Fodtøj skal være skridsikkert, robust og egnet til vinterbrug.

Operativt kodeks

For opgaven vil gælde Allikoms normale operative kodeks med en række udvidelser, således:

  • GPS eller tilsvarende elektroniske navigations og orienteringshjælpemidler må ikke anvendes. 
  • Allikom sørger for nødvendigt kortmateriale. Egne kort – hverken elektroniske eller i trykt form – må ikke medbringes.
  • Sjakket må ikke anvende ski, cykler eller motoriseret hjælpemiddel som transportmiddel under løsning af opgaven.
  • Udrustningen skal pakkes således, at den kan bæres på ryggen hele løbet igennem.
  • Alle sjak skal medbringe eget udstyr og værktøj i fuldt omfang. Systematisk og organiseret deling af udstyr mellem sjak er ikke tilladt, da det er en konkurrence mellem individuelle sjak og ikke grupper af samarbejdende sjak.
  • Udstyr skal pakkes så det kan kontrolleres.
  • Løbet foregår off-line. Sjakket må ikke anvende Internet-baserede tjenester som hjælp eller støtte under løbet.
  • Det er tilladt at medbringe en telefon eller smartphone som sikkerhedsudstyr.

Overtrædelse af det operative kodeks kan betyde at sjakket bliver diskvalificeret.

Særligt obligatorisk udstyr

Sjakkets obligatoriske udstyr samt det personlige udstyr er vigtigt og skal altid medbringes.

Hvert sjak skal medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:

  • Bivuak udstyr
  • Førstehjælpsudstyr
  • Økse
  • De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Hver enkelt sjakmedlem skal personligt medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:

  • Gyldig pas, kørekort eller anden legitimation, der giver ret til indrejse i Sverige. Allikom kan ikke løse problemer med eventuelle manglende rejsedokumenter!
  • Blåt EU Sygesikringsbevis, der giver adgang til lægehjælp i Sverige.
  • Sovepose og liggeunderlag egnet til vinterbrug.
  • Kompas
  • Lygte
  • Trillefløjte
  • Refleksbånd
  • De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Udstyr, materialer og proviant

Til opgaven kan hvert sjak med fordel medbringe følgende udstyr:

  • en lille gryde
  • almindeligt udstyr til ambitiøs madlavning over bål
  • ildbor, stål & flint eller tilsvarende til primitiv båltænding
  • værktøj til bearbejdning af mindre træemner. Fx runde og flade file, lille bidetang, hammer, syl, assorterede træbor, sandpapir, rasp, skarp kniv, sav, stemmejern, eller hvad I finder godt at arbejde med
  • en stor stoppenål
  • et udvalg af nål og tråd, en lille rulle sejlgarn, elastikker og tynd ståltråd er heller ikke er af vejen
  • en kortmappe eller plastlomme til udleverede kort
  • en lækker smidig tæt cykelslange med fungerende Dunlop ventil 
  • en smartphone
    • Skal have kamera og en installeret App til scanning af QR-koder
    • Der er ikke krav om adgang til mobilt bredbånd i Sverige, men I skal kunne sende og modtage SMS i Sverige
  • en powerbank og nødvendige kabler til at forbinde powerbank med mobiltelefon
  • 3 stk 250 ml vandtætte beholdere med tætsluttende låg

Til opgaven skal hvert sjak selv medbringe følgende proviant:

  • 2 stk mellemstore zitauerløg
  • 2 stk almindelige æg
  • 1 dl piskefløde, gerne økologisk
  • 400 g rå spisekartofler
  • 100 g kogte kartofler
  • 100 g gulerod
  • 2 stk pastinak
  • 100 g sukker
  • 200 g hvedemel
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • salt, peber og krydderier

Båltænding & madlavning

Der gives point for ”primitiv” båltænding ved madposten. Ved stål og flint menes der en metalstykke og en flintesten. Tændstål som fx det fra Light My Fire må ikke anvendes til primitiv båltænding. Der gives tre tidsbegrænsede forsøg til båltænding. Der udleveres ikke brænde på madposten, men der kan samles brænde i skovbunden og/eller man kan selv medbringe lidt tørt optændingsbrænde. Hvis det kikser med den primitive båltænding, kan man stadigt få point for madlavning, men maden skal laves over bål.

Båltænding med ildbor giver dobbelt så mange point som tænding med stål & flint. Husk der gives ikke point for mad tilberedt over andet end bål.

Løbskort

Nødvendigt kortmateriale (1:50.000) udleveres i lukkede plastlommer, der ikke må brydes. Der udleveres delsuden en kopi af løbskortet, som I selv må have en plastlomme eller kortmappe med til.

Mødested- og tid

Sjakket skal på egen hånd møde på:

Helsingør Banegård, ventesalen – lørdag d. 3. februar 2018
Tjek-in skal ske mellem kl. 14:30 og 15:15

Henvend Jer straks ved ankomsten til Allikom’s repræsentanter på banegården. I er tilbage på Helsingør banegård søndag d. 4. februar 2017, kl. ca. 17:00. Vejret og almindelig usikkerhed om opgavens tidsmæssige udstrækning kan udsætte hjemkomst. Sørg for at videre transport fra Helsingør er fleksibel.

Allikallas – evaluering og præmieuddeling

Her er alle deltagere og postmandskaber velkommene. Vi gennemgår løbet og Allikom tager mod ros og ris. Til sidst kårer vi vinderne af de forskellige deltagerkategorier og der bliver uddelt flotte præmier. Præmierne er venligst sponseret af Spejder Sport.

Allikallas afholder vi:

Torsdag den 8. februar 2018 kl. 19.27 på
DDS Center Holmen, Arsenalvej 10, København K

Nærmeste station er Hovedbanegården. Nærmeste Metro er Christianshavn.

Mødet er samtidig Alligatorløbets generalforsamling. Alle fremmødte kan afgive kritik og gode ideer/forslag til ændringer/forbedringer i løbets struktur, konkurrencebetingelser m.v. Det er også her Allikom, der skal arrangere næste års Alligatorløb, vælges.

Ændringer i sjakket

Det er muligt at udskifte en eller begge medlemer af et sjak, men Allikom skal have besked hurtigtst muligt. Ændringer i et sjak kan betyde at I skifter kategori. Alle ændringer skal ske skriftligt til alligator@alligator.dk – og husk vi skal have alle data om en eventuel ny makker.

Ændringer i sammensætning af sjak efter start i Helsingør kan kun ske efter aftale med Allikom, og vil automatisk medføre udelukkelse fra pointkonkurencen.

Spørgsmål

I har følgende muligheder:

Med spejderhilsen

Allikom