Deltagerbrev 2021

Her finder du vigtig information om jeres kommende opgave på Alligatorløbet.

Allikom skal i perioden 6. til 7. februar 2021 bruge 75 sjak til en krævende opgave, der vil stille betydelige krav til vores deltagere.

For en god ordens skyld; hvis du og din makker troede at Alligatoren tog ophold ved den knitrende pejs indendørs, ja, så kender I ikke Alligatorløbet godt nok! Selvfølgelig foregår alt stadig udendørs, og vi skal nok sørge for, at I får nydt den smukke natur ud fra jeres lejrplads. Til en Alli 2021-lejrplads er der følgende krav:

  • Der skal være mulighed for at etablere et bålsted
  • Der skal være eller medbringes rigeligt brænde til hele natten
  • I skal kunne bevæge jer nogenlunde frit i terrænet i en radius på op til min. 2 km.
  • I skal have mindst 5 liter vand til rådighed
  • I skal have en god og stabil forbindelse til Internettet – fx via mobiltelefon eller mobilt bredbånd

Når I er tilmeldt, skal vi inden den 23. januar 2021 have koordinaterne på jeres lejrplads tilsendt. Det gør I i formularen, som I finder lige her. Så har vi også mulighed for at komme på et fysisk – corona-reglementeret – visit hos jer under løbet. Find jeres helt egen plads – det er 2-personers sjak, der konkurrerer imod hinanden på Alli. Regn ikke med der bliver tid til overnatning – men derfor kan man jo godt indrette sig praktisk.

Alle sjak skal 6. februar kl. 17:27 (bemærk det ændrede tidspunkt!) være klar på de lejrpladser, som I har informeret Allikom om. I sørger naturligvis selv for egnet påklædning og fodtøj til vejret, der hvor I er.

Efter løsning af opgaven sørger I selv for hjemtransport.

Operativt kodex

For opgaven vil gælde Allikoms normale rejsekodeks med en række udvidelser og ændringer, således:  

  • GPS eller tilsvarende elektroniske navigations- og orienteringshjælpemidler i 2021 ekstraordinært anvendes.   
  • I medbringer selv relevante kort over jeres lokation, fx i 3 kilometers radius. 
  • Sjakket må ikke anvende cykler eller motoriseret hjælpemiddel som transportmiddel under løsning af opgaven. 
  • Ski i år ekstraordinært godt må anvendes som transportmiddel.
  • Alle sjak skal medbringe eget udstyr og værktøj i fuldt omfang. Brug af værktøj, der er drevet af batteri, el, benzin, gas, petroleum og atomkraft er ikke tilladt.
  • Systematisk og organiseret deling af udstyr mellem sjak er ikke tilladt, da det er en konkurrence mellem individuelle sjak og ikke grupper af samarbejdende sjak.  Husk på, at Allikom ved hvor I befinder jer, og kan komme på uanmeldte kontrolbesøg. 
  • Løbet i år foregår on-line, og det er altså ekstraordinært tilladt at tage det store internet til hjælp
    • I skal på jeres telefoner have installeret WhatsApp og Teams som skal bruges til bedømmelser og introduktioner under løbet.
    • I skal på én af jeres telefoner have installeret et stykke valgfri software, som giver jer mulighed for at ”tracke” et spor I har gået. Det kunne fx være Topo GPS eller View Ranger. I skal kunne eksportere en GPX-fil af en gået rute. Test det meget gerne på forhånd!

Overtrædelse af det operative kodeks kan betyde at sjakket bliver diskvalificeret.  

Særligt obligatorisk udstyr  

Sjakkets obligatoriske udstyr samt det personlige udstyr er vigtigt og skal altid medbringes.  

Hvert sjak skal medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:  

  • Førstehjælpsudstyr  
  • Økse 

De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.  

Hvert enkelt sjakmedlemskal personligt medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:  

  • Sovepose og liggeunderlag egnet til vinterbrug.  
  • Kompas  
  • Lygte  
  • Fløjte, Der er i år ekstraordinært præcis ingen krav til jeres fløjte, I kan således medbringe lige den (trille)fløjte, I vil. Nyd det!  
  • Refleksbånd  

De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.  

Udstyr, materialer og proviant  

Til opgaven kan hvert sjak med fordel medbringe følgende udstyr: 

Bemærk: Per 20/1-21 er “En tom plastflaske 330-500 ml med låg” slettet, og den behøver I altså ikke at medbringe. Øvrige rettelser/tilføjelser er markeret med rødt nedenfor.

  • Smartphones, gerne to, samt masser og masser af strøm til dem 
  • To små gryder el. lign.
  • En lille pande ca. 22 cm (fx Trangia) 
  • Rivejern, kartoffelskræller, dåseåbner
  • Et rent viskestykke
  • Et stort spækbræt, ca. 30×40 cm
  • Et termometer med måleområde 50-60 grader inkluderet
  • Et dørslag
  • 240 cm rundstok, Ø22mm
  • En 50-øre
  • En mukkert, ca. 1 kg
  • Bålhandsker
  • ½ liter husholdningssprit
  • En papegøjetang el. lign.
  • To LEGO-figurer (de må gerne ligne jer selv) (klassiske størrelse, altså ca. 4 cm høje)
  • Almindeligt udstyr til ambitiøs madlavning over bål 
  • Lighter, tændstikker eller tilsvarende (der gives i år ikke point for båltænding)
  • Værktøj til bearbejdning af mindre træemner. Fx runde og flade file, lille bidetang, hammer, assorterede træbor, sandpapir, rasp, skarp kniv, sav, stemmejern, eller hvad I finder godt at arbejde med 
  • Syl eller lille vridbor
  • Et lille udvalg i lim
  • Værktøj til bearbejdning og slibning af mindre metalemner; fint sandpapir, file. 
  • Et udvalg af nål og tråd (også til at sy i kraftigt stof),
  • En lille rulle sejlgarn, elastikker og tynd ståltråd er godt at have med

Derudover får I inden løbet tilsendt en pakke, som indeholder en stribe helt essentielle materialer til løbet.

Til rejsen skal hvert sjak selv medbringe følgende proviant:  

  • 1 kg hvedemel
  • 4 æg
  • 1 l sødmælk
  • 1 l skummetmælk
  • 1 øko citron
  • Ca. 80 g frossen spinat
  • 1 squash
  • 1 stor eller 2 små gulerødder
  • 2 dl olivenolie
  • 1 pk smør (ca. 200 g)
  • Lidt mere end 1 dl salt
  • Peber
  • 1/2 pk. parmesan
  • 1/2 pk. gær
  • 2 dl sukker
  • 2 dl alm. hvid lagereddike
  • 2 dåseøl (eller dåsesodavand)
  • 2 tomater

Båltænding & madlavning  

Der gives i år ikke point for ”primitiv” båltænding ved madposten. I har sandsynligvis allerede gang i et bål til den tid.

Løbskort  

Sjakket skal selv medbringe kort over det område hvor deres base ligger.

Mødested- og tid  

jakket skal på egen hånd møde på deres lejrplads og være helt klar til action:

6/2-2021 kl. 17.27

Når er klar på jeres lejrplads tjekker i ind på den virtuelle løbsplatform. Yderligere information følger.

Allikallas – evaluering og præmieuddeling  

Her er alle deltagere og postmandskaber velkommende. Vi gennemgår løbet og Allikom tager mod ros og ris. Til sidst kårer vi vinderne af de forskellige deltagerkategorier og der bliver uddelt flotte præmier. Præmierne er venligst sponseret af Spejder Sport.  

Allikallas afholdes virtuelt – yderligere information følger

Mødet er samtidig Alligatorløbets generalforsamling. Alle fremmødte kan afgive kritik og gode ideer/forslag til ændringer/forbedringer i løbets struktur, konkurrencebetingelser m.v. Det er også her Allikom, der skal arrangere næste års Alligatorløb, vælges.  

Ændringer i sjakket  

Det er muligt at udskifte en eller begge medlemmer af et sjak, men Allikom skal have besked hurtigst muligt. Ændringer i et sjak kan betyde at I skifter kategori. Alle ændringer skal ske skriftligt til alligator@alligator.dk - og husk vi skal have alle data om en eventuel ny makker.  

Ændringer i sammensætning af sjak efter start kan kun ske efter aftale med Allikom, og vil automatisk medføre udelukkelse fra pointkonkurrencen.  

Spørgsmål  

I har følgende muligheder:  

Med spejderhilsen  

Allikom