Deltagerbrev 2023

Rettelser efter offentliggørelse bliver markeret med rødt.

Introduktion

Her finder du vigtig information om jeres kommende opgave på Alligatorløbet.  

Allikom skal i perioden 4. til 5. februar  2023 bruge 75 sjak til en udfordrende rejse, der vil stille betydelige krav til vores deltagerne, der undervejs skal optræde som rejsegæster. Gæsterne, der skal være organiseret i sjak, skal være forberedt på selvstændigt at kunne opsøge et antal punkter spredt over et uvejsomt terræn under de lokale vejrforhold som årstiden byder. Fra ankomsten til destinationen skal gæsterne selv varetage sin transport og selv medbringe det nødvendige udstyr og proviant. Vi forventer at opgaverne under rejsen vil stille betydelige krav til samarbejde, tankevirksomhed, praktisk håndelag og ikke mindst orienteringsevne.  

Alle gæster skal møde på opsamlingspunktet på Helsingør Banegård (Stationskode Hg), se tidspunkter nedenfor. Allikom vil herfra sørge for Jeres videre transport til distinationen. Efter løsning af opgaven sørger Allikom for transport med rutebil retur til Helsingør via Helsingborg (Hb). Rejsen Helsingør-Helsingborg sker med færge og gående landgang. Der er forventet ankomst til Helsingør søndag den 5. februar klokken 17:00 (cirka).  

Gæsterne skal i forbindelse med rejsen påklædningsmæssigt kunne optræde ubemærket i en blanding af lokale indere, naturelskere, forretningsdrivende og glemte vesterlændinge. Imprægnerede tekstiler i  farvet bomuld o.l., velsiddende, men fremfor alt skal rejsetøjet være vind og vandtæt, samt isolerende og ventileret, så gæsterne skiftevis kan løse opgaver med fysisk aktivitet og stillesiddende opgaver. Fodtøj skal være skridsikkert, robust og egnet til vinterbrug. 

Operativt kodeks

For denne rejse vil gælde Allikoms normale operative kodeks med en række udvidelser, således:  

  • GPS eller tilsvarende elektroniske navigations- og orienteringshjælpemidler må ikke anvendes.   
  • Allikom sørger for nødvendigt kortmateriale. Egne kort – hverken elektroniske eller i trykt form – må ikke medbringes.  
  • Sjakket må ikke anvende ski, cykler eller motoriseret hjælpemiddel som transportmiddel under løsning af opgaven.  
  • Udrustningen skal pakkes således, at den kan bæres på ryggen hele løbet igennem.  
  • Alle sjak skal medbringe eget udstyr og værktøj i fuldt omfang. 
  • Brug af værktøj, der er drevet af batteri, el, benzin, gas, petroleum, trykluft og/eller atomkraft er ikke tilladt. 
  • Systematisk og organiseret deling af udstyr mellem sjak er ikke tilladt, da det er en konkurrence mellem ædle individuelle sjak og ikke grupper af samarbejdende sjak. 
  • Udstyr skal pakkes så det kan kontrolleres.  
  • Løbet foregår off-line. Sjakket må ikke anvende Internet-baserede tjenester som hjælp eller støtte under løbet.  
  • Det er tilladt at medbringe en telefon eller smartphone som sikkerhedsudstyr.  
  • Det er tilladt at tracke sin rute til brug for efterfølgende analyse, men information fra dit tracking device må ikke anvendes under løbet.

Overtrædelse af det operative kodeks kan betyde, at sjakket bliver diskvalificeret.  

Obligatorisk udstyr  

Sjakkets obligatoriske udstyr samt det personlige udstyr er vigtigt og skal altid medbringes.  

Hvert sjak skal medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:  

  • Bivuak udstyr  
  • Førstehjælpsudstyr  
  • Økse 

De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Hvert enkelt sjakmedlemskal personligt medbringe følgende obligatoriske sikkerhedsudstyr:  

  • Sovepose og liggeunderlag egnet til vinterbrug.  
  • Gyldig pas, kørekort eller anden legitimation, der giver ret til indrejse i Sverige. Allikom kan ikke løse gæsternes problemer med eventuelle manglende rejsedokumenter!  
  • Blåt EU Sygesikringsbevis, der giver adgang til lægehjælp i Sverige.  
  • Kompas  
  • Lygte  
  • Trillefløjte  
  • Refleksbånd  

De detaljerede krav til ovenstående sikkerhedsudstyr finder I her.

Udstyr, materialer og proviant  

Udstyr

Til opgaven skal hvert sjak med medbringe følgende udstyr:  

  • Almindeligt udstyr til ambitiøs madlavning over bål 
  • Stegepande
  • Piskeris
  • Ildbor, stål & flint eller tilsvarende til primitiv båltænding 
  • Lup med diameter på mindst 40 mm, og helst ikke større end cirka 60 mm
  • Simpel lommeregner – App på mobil gælder ikke!

Værktøj

Til opgaven kan hvert sjak med fordel medbringe følgende værktøj:  

  • Værktøj til bearbejdning af mindre træemner. Fx runde og flade file, hammer, syl, assorterede træbor, sandpapir, rasp, skarp kniv, sav, stemmejern, eller hvad I finder godt at arbejde med 
  • Tang/multiværktøj
  • Stoppenåle
  • Sygrej til læder
  • Fingerbøl/Sejlmagerhandske
  • Saks eller andet at klippe med

Materialer

Til opgaven kan hvert sjak med fordel medbringe følgende materialer:  

  • Stof i bomuld eller lærred ca 100×100 cm, selvvalgt farve eller mønster. Må gerne være brugt.
  • Bøjle i træ eller plastic, skal have ‘pind’ til bukser
  • Ølkapsler, 2 stk (men ingen flasker)
  • Stiftblyanter
  • En lille rulle sejlgarn og tynd ståltråd
  • Køkkenelastikker, 250 stk helt almindelige
  • Vaskeskind, kvalitet efter eget valg, gerne brugt men dog uden huller
  • 2-3 ruller isolerbånd i forskellige selvvalgte farve
  • Kortmappe eller plastlomme til udleverede kort

Proviant

Til rejsen skal hvert sjak selv medbringe følgende proviant:  

  • 1 kokosnød
  • 4 æg
  • 1 ds kokosmælk
  • 1 ds hakkede tomater
  • 2 løg
  • 2 gulerødder
  • 1 hvidløg
  • 1 dl madolie
  • 2 kyllingebryster

Båltænding & madlavning  

Der gives point for ”primitiv” båltænding ved madposten. Ved stål og flint menes der et metalstykke og en flintesten. Tændstål som fx det fra Light My Fire må ikke anvendes til primitiv båltænding. Der gives tre tidsbegrænsede forsøg til båltænding. Der udleveres ikke brænde på madposten, men der kan samles brænde i skovbunden og/eller man kan selv medbringe lidt tørt optændingsbrænde. Hvis det kikser med den primitive båltænding, kan man stadigt få point for madlavning, men maden skal laves over bål.  

Båltænding med ildbor giver dobbelt så mange point som tænding med stål & flint. Husk der gives ikke point for mad tilberedt over andet end bål.  

Løbskort

Allikom sørger for nødvendigt kortmateriale. Nødvendigt kortmateriale (1:50.000) udleveres i lukkede plastlommer, der ikke må brydes. Der udleveres også en kopi af løbskortet, som I selv må have en plastlomme eller kortmappe med til.  

Bemærk at GPS eller tilsvarende elektroniske navigations- og orienteringshjælpemidler må ikke anvendes.   Egne kort – hverken elektroniske eller i trykt form – må ikke medbringes.  

Det er tilladt at tracke sin rute til brug for efterfølgende analyse, men information fra dit tracking device må ikke anvendes under løbet.

Mødested- og tid

Sjakket skal på egen hånd møde på:  

Hg (Helsingør Banegård), ventesalen – lørdag d.  4. februar  2023  
Tjek-in skal ske mellem kl. 14:30 og 15:15  

Henvend Jer straks ved ankomsten til Allikom’s repræsentanter på banegården. I er tilbage på Helsingør banegård søndag d. 5. februar 2023, kl. ca. 17:00. Vejret og almindelig usikkerhed om opgavens tidsmæssige udstrækning kan udsætte hjemkomst. Sørg for at videre transport fra Helsingør (Hg) er fleksibel.  

Allikallas – evaluering og præmieuddeling

Her er alle deltagere og postmandskaber velkommende. Vi gennemgår løbet og Allikom tager mod ros og ris. Til sidst kårer vi vinderne af de forskellige deltagerkategorier og der bliver uddelt flotte præmier. Præmierne er venligst sponseret af Spejder Sport.  

Allikallas afholder vi:  

Torsdag den 10. februar 2022 kl. 19.27 på  
DDS Center Holmen, Arsenalvej 10, København K  

Nærmeste station er KH (Københavns Hovedbanegård). Nærmeste Metro er KHC (Christianshavn).  

Mødet er samtidig Alligatorløbets generalforsamling. Alle fremmødte kan afgive kritik og gode ideer/forslag til ændringer/forbedringer i løbets struktur, konkurrencebetingelser m.v. Det er også her Allikom, der skal arrangere næste års Alligatorløb, vælges.  

Ændringer i sjakket

Det er muligt at udskifte en eller begge medlemmer af et sjak, men Allikom skal have besked hurtigst muligt. Ændringer i et sjak kan betyde at I skifter kategori. Alle ændringer skal ske skriftligt til alligator@alligator.dk - og husk vi skal have alle data om en eventuel ny makker.  

Ændringer i sammensætning af sjak efter start i Helsingør kan kun ske efter aftale med Allikom, og vil automatisk medføre udelukkelse fra pointkonkurrencen.  

Afmelding

Ved afmelding skal i give besked til Allikom hurtigst muligt.

Tilmeldingen er bindende, så vi kan ikke tilbyde refusion af deltagerbetaling. Hvis I kan finde andre deltagere er velkomne til at give pladsen videre, derudover kan Allikom hjælpe med overdragelsen af jeres plads til et sjak på ventelisten, hvis der fortsat er interesserede sjak som afventer en plads.

Spørgsmål

I har følgende muligheder:  

Med spejderhilsen  

Allikom